♥:*¨¨*::TREBARNSMAMMA♥:*¨¨*::

Alla inlägg den 24 mars 2011

Väntar på paketen


Snart borde mina kläder komma med posten.

Väntar och väntar tålmodigt.


         

Citronfjäril


Har alltid tyckt att när en citronfjäril kommer är det sommar bakom får dörr och idag kom en citronfjäril flygandes uppe i luften och flög omkring i luften.

Barnen har jacka och skor på sig och tunna mössor och leker ute på trädgården.

Det kan inte bli bättre.

Solen lyser all sin kraft och värmen är här.

Dörrana öppna och fönstret öppna.

Jag känner värme och glädje jag mår bra vintern är borta.

Den 27:e är det det klockan som gäller tänk det är sommar tid snart.

Tänk snön vi hade och den kalla vintern och jag fick vår Elias och nu är sommaren är snart här.

Gud så glad jag är.


  

Citronfjärilen är en dagfjäril och övervintrar som fullbildad fjäril -imago. Arten förekommer över stort sett hela den palearktiska regionen.

från Nordafrika i söder upp till norra Europa; österut över hela Europa via Turkiet och Kaukasus, genom Sibirien ända bort till Östasien.

Citronfjärilar flyger från mars och långt in i september.

Då den övervintrar som imago kan citronfjärilen ses redan tidigt på våren. Citronfjärilen utvecklas till fjäril under hösten, men parar sig inte förrän på våren. Den enskilda individen lever ovanligt länge för att vara en fjäril, och det händer att övervintrade individer fortfarande är i livet då nästa generation kläcks i början på juli.

Äggen ser ut som små gula spetsiga spolar och återfinns ensamma vid värdväxtens knoppar. Äggen mognar på en vecka. En hona kan lägga mer än 500 ägg under sin livstid.

Larven är grön med en vit rand på sidan och har åtta par fötter.

Larven lever på samma kvist av brakved eller getapel som modern lade ägget på. Citronfjärilens larvstadium varar omkring en månad.

Puppan är gulgrön och har en ljusare strimma längs sidan.

Den buktar starkt utåt på undersidan och har en spetsig topp.

Puppan bildas på den växt där larven har levt och efter runt två veckor är imagon färdigbildad.

Som imago har citronfjärilen sugsnabel och suger nektar.

Den är mycket känd för sina gula vingar, som dock hos honorna är väsentligt blekare än hos hanarna.

Både honor och hanar har en orange fläck på varje vinge.

Framvingarna är dessutom svarta precis där de ansluter till kroppen.

När övervintrade individer vaknar, så livnär de sig på nektar från tussilago  och olika viden, men när det finns fler blomarter att välja på så föredrar de röda eller blå blommor; till exempel olika tistlar.



Hostar så tårarna rinner från hans kind


Nu är Elias uppe och fick flaskan.

Sen började han att hosta smått och sen blir allt mycket mer kraftigare.

Tillslut håller jag i honom hårt och känner hur mitt hjärta stannar till varje gång av hans hosta.

Och känner mig panikslagen för varje gång.

Han hostar så hans tårar rinner ner från hans babykind och jag känner att jag inte klarar av detta längre.

Att se sitt barn hosta så tårarna rinner ner från deras kinder får mitt hjärta gå sönder ännu mer av ilska att läkaren inte tar honom på allvar.

jag är jätte nära på att anmäla läkaren för jag har fått nog.

Om min Elias drabbas av något mycket allvarligt så kommer denn läkare inte ha öronen på plats när jag blir ilsken.

Onsdag kväll


Igår kväll innan läggdags tog jag tempen på vår pojk och den var 36,6 så den hade gått ner.

Hostade på och fick sin mat och blöjan på.

Små prat av honom och sen somnade han tryggt i sin säng tillsammans med oss.


Vad har torsdagen oss att erbjuda ?


Sambon jobbar och jag har båda barnen hemma idag.

Klockan 07.00 ringer dom från komunen och säger att dagmamman är sjuk och om jag ville ha en annan plats till honom men jag sa att han kan vara hemma idag.

Sen får vi se om han är hemma i morgon med om dagmamman är sjuk.

Så då tänkte jag att då kan ebba också vara hemma så kan vi gå ut och leka sen tillsammans.

Elias vaknade den tiden med och fick sin mat och blöja sen låg vi där tillsammans i sängen och gosade med varandra i några minuter tills han somnade om brevid mig.

Klockan är 11.13  och han sover fortfarande kvar i sängen.


Något om just mig


Jag som sitter bakom denna blogg heter Carina och är född 84 i stockholm där jag växt upp, Idag bor jag i Danmark. Är sambo med värdens bästa man och har tillsammans med honom Ebba Amadeus och Elias. Barnen är födda 05-08-10 och planering av ett syskon ko

Gästboken

EBBA - AMADEUS - ELIAS

     Ebba   

   

  

   Amadeus    

     

 

    Elias   

 

   

Födelsedag

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Amadeus

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Elias

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Mina Sponsorer

 

           

 

 

 

 

Senaste inläggen

Klockan är ...

Gilla Du också!

BF Ebba 050607

Den 7 juni 2005, kl 01:47 föddes en välskapt liten flicka på 52 cm och 4140g på Huddinge Sjukhus, hon fick senare namnet Ebba. I dag har Ebba hunnit bli hela 6 år och är en snäll och envis liten tjej. Hon klär gärna ut sig till prinsessa och tycker om Hello Kitty och färgen rosa. Hon började skolan 2011 1 augusti och har tappat 9 tänder redan . Hon älskar att måla och rita och har fått sin första dator hon sitter och spelar och ritar på. Hon älskar potatis och sås med korv eller kött. Hon lägger sig klockan 19.00 går upp 05.30 (skol dag) helger 08.00

BF Amadeus 080814

Den 14 augusti 2008, kl 13:20 föddes en välskapt liten pojke på 62 cm och 5810g på Södertälje sjukhus, han fick senare namnet Amadeus. I dag är Amadeus 3 år gammal och älskar att leka med lastbilar och titta på film. Han är vild med Cars 1 & 2 och älskar att leka med sina Cars bilar överallt. Nappen och snuttefilten har han lämnat för länge sen 2011 gav han dom bort. Han är en vild trotts unge men han är snäll som en fågelunge. Han gillar inte sås med spahgetti det är äkligt enligt honom. Han älskar potatis och sås tillsammans med korv inte kött alls. Absolut INTE sallad ;-) Han sover från 19.00 till 05.30 (dagis tid) helger 08.00..

BF Elias 101208

Den 8 december 2010 kl 11.07 Föddes en välskapad liten pojke på 51 cm och 4150 g

I Danmark.

Han kom ut 2 veckor innan BF vecka 37+5 med planeradsnitt.

Elias är en glad och vild pojke som 29/10-11 fick 2 st söta små tänder där nere.

Nu har han 7 tänder som han kan bita på.

Han tog första steget 08-02-2012 klockan 18.57

Han kryper och står med och utan stöd hela tiden det går frammåt med honom.

Han älskar allt när det gäller mat han är som en fågelunge med öppen liten mun.

Han började dagmamman 1 december 2011 går från dagmman klockan 06.40 till 14.40

Han sover klockan 19.00 till 05.30 (dagmamma tid) helger 09.00

GRAVIDITET MED ELIAS

Den 10: mars är sista mensdagen.
Den 6:e april får jag ett plus på stickan.
Den 4:e maj var vi på läkarbesök för första gången.
Den 8:e juni var vi på UL.
Den 29: juni var vi på inskrivning tillsammans med rutin ultraljudet.
Den 12:e september är det 100 dagar kvar till beräknad förlossning!
Den 12:e oktober är nästa besök hos BM.
Den 30:e november är det TUL & Överläkaren 30:e november Elias ska komma ut med kejsarsnitt var det bestämmt. 8:e december KL 09.00 åkte vi in Klockan 11.07 kom Elias till oss

ELIAS VIKT RESA

8:e December - 10

4150g och 51cm

20:e December - 10

4000g

5:e Januari - 11

4300g och 53cm

14:e Januari - 11

4660g och 58cm

9:e Februari - 11

5500g och 61cm

23:e Mars - 11

6640g

11:e Maj - 11

7470g och 67cm

16:e Maj

8000g och 67,5cm

3:e Aug - 11

9000g och 75cm

 

 

 

Kategorier

Dessa år med mig

Arkiv

Översätt/Translate


Ovido - Quiz & Flashcards